Jak jeździć automatem? – Kompleksowy poradnik

Czy to, że egzamin na prawo jazdy zdawałeś samochodem z manualną skrzynią biegów, a teraz jeździsz takim autem od lat oznacza, że będzie Ci trudno nauczyć się prowadzenia automatu? Jest dokładnie odwrotnie! Jesteś w uprzywilejowanej sytuacji – pomyśl np. przyzwyczajonych do jeżdżenia automatami mieszkańców USA, którzy przyjeżdżają do Europy i korzystają z wypożyczonych samochodów ze skrzynią manualną. Przestawienie się z jednego rozwiązania na drugie może być w ich przypadku trudne. Tobie jazda z automatyczną skrzynią biegów nie powinna po pewnym czasie sprawiać żadnych problemów. Pamiętaj jednak o kilku zasadach, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy. Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik i dowiedz się, jak jeździć automatem!

Jak działa skrzynia automatyczna?

Różnicę pomiędzy automatem a samochodem wyposażonym w manualną skrzynię biegów zauważysz już na pierwszy rzut oka. Podstawową różnicą jest brak pdeału do obsługi sprzęgła. Jazda automatem oznacza, że nie musisz już trzymać lewej nogi na pedale i dociskać go w razie potrzeby. To dla większości kierowców duże ułatwienie.

Jak działa skrzynia automatyczna? To rozwiązanie, w którym zmiana biegów następuje samoczynnie, bez udziału kierowcy. Biegi są automatycznie dopasowywane do aktualnego obciążenia silnika. Dzięki temu jazda z automatyczną skrzynią biegów jest płynna i w mniejszym stopniu obciąża silnik.

Czy brak lewego pedału oznacza, że samochód automat w ogóle nie posiada sprzęgła? Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów mają sprzęgła innego rodzaju: hydrokinetyczne, działające pod wpływem specjalnego płynu.

PRND – oznaczenia biegów w automacie

Wiele osób, które po raz pierwszy wsiadają do samochodu automatu, może być zaskoczonych, że jest on wyposażony w dźwignię zmiany biegów. Jak działa lewarek w automatycznej skrzyni biegów? Obsługa tego elementu jest dla kierowcy bardzo prosta: służy on do do ustawiania odpowiedniego trybu pracy samochodu. Na lewarku znajdują się charakterystyczne dla skrzyni automatycznej oznaczenia:

  • P (Parking) – w tym ułożeniu lewarka koła są zablokowane, a napęd odcięty. Ten tryb należy wybierać po zatrzymaniu samochodu i ewentualnym zaciągnięciu hamulca ręcznego. Pamiętaj, by nie ruszać samochodem w pozycji P, nawet gdy jedziesz z niewielką prędkością.
  • R (Reverse) – to bieg wsteczny, którego używa się do jazdy tyłem. Tryb należy uruchamiać po całkowitym zatrzymaniu samochodu.
  • N (Neutral) – to dość rzadko wykorzystywany tryb. Jest odpowiednikiem „luzu” w manualnych skrzyniach biegów. W pozycji N silnik nie napędza kół, ale jednocześnie nie są one zablokowane. Może się to przydać podczas krótkiego holowania lub wtaczania samochodu na lawetę.
  • D (Drive) – to tryb standardowo wykorzystywany podczas jazdy z automatyczną skrzynią biegów. Oznacza jazdę do przodu i zmianę biegów w zależności od obciążenia silnika.

Inne, pojawiające się opcjonalnie w skrzyni automatycznej oznaczenia to: S (tryb jazdy sportowej z późniejszą zmianą biegów), W (do jazdy zimą), E (do jazdy ekonomicznej), 1, 2 3 (tryb ograniczający liczbę biegów do 3 podstawowych, przydatny np. podczas jazdy pod górkę).

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów nie oznacza zatem, że kierowca nie musi w ogóle pamiętać o zmianie trybów pracy silnika i może skupić się wyłącznie na kontrolowaniu prędkości i sytuacji na drodze. W przypadku automatycznej skrzyni biegów obsługa lewarka jest jednak znacznie łatwiejsza w porównaniu z obsługą tradycyjnej dźwigni zmiany biegów.

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów: ruszanie, hamowanie, parkowanie, cofanie

Do jazdy automatem trzeba się przyzwyczaić, a zmiana może na początku przysparzać nieco kłopotów. Gdy jednak nauczysz się już, jak używać automatycznej skrzyni biegów, na pewno docenisz wygodę tego rozwiązania. Oto najważniejsze porady dotyczące techniki jazdy automatem.

Jak ruszać automatem?

Przed Tobą pierwsza jazda i zastanawiasz się, jak odpalić samochód z automatyczną skrzynią biegów? Przede wszystkim daj mu czas – po uruchomieniu silnika odczekaj kilkadziesiąt sekund, aby mógł się rozgrzać. Po tym czasie możesz zacząć lekko dociskać gaz. Pamiętaj, by samochód ustawić lewarek w pozycji D (Drive).

Jazda automatem w korku

Gdy jedziesz bardzo wolno, możesz mieć pokusę, by włączyć tryb N (Neutral), analogiczny do luzu w manualach. Nie rób tego – w trybie neutralnym masz mniejszą kontrolę nad pojazdem. Pamiętaj także, by nie używać trybu parkowania. Jest on przeznaczony dla dłuższych postojów, a nie dla sytuacji, gdy samochód co chwilę zatrzymuje się i rusza. Prawidłową pozycją do jazdy automatem w korku jest D (Drive).

Jak hamować automatem?

Hamowanie w samochodzie automacie jest dużo prostsze niż w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Pedały w automacie są tylko dwa: gaz i hamulec i to właśnie ich trzeba użyć, by zatrzymać samochód. Jeśli chcesz zahamować, delikatnie puszczając pedał gazu, dociskaj pedał hamulca, aż do całkowitego zatrzymania. Dopiero wówczas możesz włączyć za pomocą lewarka tryb parkowania (P).

Cofanie automatem

Manewr cofania automatem wykonuje się po całkowitym zatrzymaniu samochodu. W pierwszej kolejności przełącz tryb na R (Reverse). Przed rozpoczęciem cofania warto chwilę odczekać. Samochód ruszy dopiero wtedy, gdy całkowicie zwolnisz hamulec.

Tego unikaj podczas jazdy automatem!

Prawidłowa technika jazdy automatem pozwoli Ci zadbać o bezpieczeństwo i uniknąć uszkodzenia ważnych układów w samochodzie. Sprawdź, czego unikać i jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów prawidłowo:

  • Nie ruszaj z wciśniętym hamulcem. Taki sposób przyspieszy co prawda start, ale może poważnie uszkodzić silnik.
  • Nie startuj bez rozgrzania silnika. Zimny olej ma mniejszą skuteczność w smarowaniu skrzyni biegów.
  • Nie zmieniaj trybów podczas jazdy. Jeśli chcesz zmienić pozycję lewarka z D na P, R lub N, musisz całkowicie zatrzymać samochód.
  • Nie nadużywaj trybu N. Jest on zarezerwowany wyłącznie dla rzadko spotykanych sytuacji, np. gdy auto z automatyczną skrzynią biegów wymaga holowania lub musi zostać umieszczone na lawecie.
  • Nie używaj starego oleju. W przypadku jazdy automatem olej warto wymieniać nawet częściej niż zaleca to producent. Zaleca się, by robić to co 5 lat lub co 60 tys. km (przy jeździe miejskiej – co 40 tys. km).

Chcesz wypróbować samochód z automatyczną skrzynią biegów? Nasza wypożyczalnia samochodów ma dla Ciebie duży wybór modeli z automatem! Spróbuj i przekonaj się, jakie to proste!